Wie doet aangifte erfbelasting?
Ineens staat hij voor de deur: de aangifte erfbelasting. Alsof je na het overlijden van je naaste niet al genoeg te regelen hebt. We krijgen hier veel vragen over: Wie doet deze aangifte? Kan ik dat zelf of moet ik hulp vragen bij het doen van aangifte erfbelasting?’ Natuurlijk kun je daar zelf voor gaan zitten, maar in dit artikel vertel ik je waarom het raadzaam is om deze door een fiscalist op te laten stellen. Deze fiscalist kan je daarnaast ook van advies op dit gebied voorzien.
Wat maakt aangifte erfbelasting complex?
Ten eerste: voor jou is het doen van de aangifte erfbelasting geen dagelijkse kost. We zien dat veel nabestaanden zelf een start maken en de aangifte hen daarna boven het hoofd groeit. Natuurlijk ligt dat ook aan de complexiteit van de nalatenschap en het testament. Bestaat de nalatenschap alleen uit een bankrekening of is er ook ander vermogen, zoals een onderneming of vastgoed? In het geval van een onderneming die vererft, kunnen de erfgenamen die de onderneming voortzetten onder voorwaarden een beroep doen op de bedrijfsopvolgingsregeling (BOR).
Op basis van de BOR geldt onder voorwaarden een hoge vrijstelling bij de vererving van een onderneming die door de erfgenamen wordt voortgezet. Meer over deze regeling in combinatie met erfbelasting lees je op de website van de Belastingdienst (klik hier). Op deze website vind je overigens ook meer informatie over ‘erven en erfbelasting’.
Hoe complex een nalatenschap ook is, weet dat een fiscalist dit soort belastingaangiften regelmatig verzorgt. Het is dus zeker niet vreemd dat jij hulp nodig hebt bij het doen van erfbelasting aangifte. De fiscalist weet namelijk precies wat de financiële en fiscale consequenties voor de nabestaanden zijn. Hij of zij kan hierdoor snel en effectief te werk gaan en zorgt ervoor dat de aangifte op de juiste wijze wordt ingediend, zodat de erfgenamen niet voor verrassingen komen te staan.
Wanneer doe je de aangifte erfbelasting?
Erfgenamen moeten standaard binnen acht maanden na het overlijden de aangifte erfbelasting doen. Als deze termijn te kort is, kan hiervoor uitstel worden aangevraagd. Nu vraag je je vast af: wat maakt de aangifte moeilijk? Een aangifte wordt vaak ingewikkeld in het dat geval dat:
- Er op basis van het testament nog bepaalde keuzes na overlijden kunnen worden gemaakt;
- Er een onderneming betrokken is in de erfenis.
In het geval van een onderneming dient de waarde bepaald te worden en kunnen er regelingen zoals de BOR en andere fiscale regelingen en vrijstellingen van toepassing zijn. Het maken van de juiste berekeningen kan dan een uitdaging zijn. Voor deze berekeningen heeft de fiscalist diverse tools ter beschikking. Hiermee zorgt hij of zij ervoor dat de erfbelasting geoptimaliseerd wordt. Ook is een fiscalist op de hoogte van de laatste wet- en regelgeving. Deze professional houdt vakliteratuur bij, volgt cursussen en webinars en zorgt voor een intensieve samenwerking met accountant en notaris indien wenselijk.
Met een gerust hart rouwen
Een goede fiscalist houdt daarbij rekening met de emoties die bij een nalatenschap komen kijken. Het overlijden is vaak vers en daarom dient een fiscalist in mijn ogen ook een luisterend oor te bieden. Ik vind dat een kundige fiscalist in staat moet zijn om al het geregel weg te nemen, zodat nabestaanden met een gerust hart kunnen rouwen.
Vermogen als erfenis
Ontvang je als nabestaande een erfenis? Een fiscalist geeft advies over de manieren om hiermee om te gaan. Ga je dit vermogen beleggen, de hypotheek er mee aflossen of zijn er andere mogelijkheden? Allemaal vraagstukken waarbij de fiscalist, vaak in nauw overleg met de accountant, kan adviseren.
Niet geheel onbelangrijk om mee af te sluiten: een goed testament kan bij overlijden erfbelasting besparen. Ook hierbij kan een fiscalist adviseren. Hierover lees je in een volgend blog.
Heb je nog vragen? Bel of mail ons gerust.
Joris van der Aa
Fiscalist
jvdaa@vga.nl
Telefoon (kantoor) 0492-462206