‘It is lonely at the top, tenminste dat zeggen ze’, zo begint Jan het gesprek. ‘Maar mijn ervaring als directeur is dat dat helemaal niet het geval hoeft te zijn.’ Jan vond in Van de Graft niet alleen een kundige uitvoerende partij, maar ook een bedrijfsadviseur. Samen zetten ze piketpaaltjes voor de toekomst. ‘Als je met een baanbrekend portfolio in korte tijd van drie naar vijftig medewerkers wereldwijd gaat, dan moet je het niet alleen willen doen.’
De wereld over
Intracare zag het levenslicht in 2002. Destijds voerde een ander administratiekantoor de boekhouding. Tot Jan meer zocht dan alleen financiële ondersteuning. Hij wilde iemand met wie hij kon bomen, ook in de avond, over de toekomst van zijn bedrijf. ‘In een periode van groei, kun je liquiditeitsuitdagingen tegenkomen. Zeker in de beginjaren. Dan wil je een ondernemer naast je, die jouw sterkten en zwaktes kent. Een partner met diepgaande kennis op andere gebieden dan jijzelf hebt.’
Jan vond in Van de Graft de partij die hij zocht. Van de Graft bekeek destijds met Jan de financiële mogelijkheden voor verdere groei. Op basis daarvan kwam het kantoor met interessante voorstellen van geldschieters. ‘Ik ben veel onderweg, werk afwijkende tijden. Het vele reizen vraagt niet alleen flexibiliteit van partners waarmee ik werk, maar betekent ook dat ik meer risico loop. Ik weet zeker dat mijn zaakjes goed zijn geregeld, ook als er aan de andere kant van de wereld iets met me gebeurt. Al ga ik daar niet vanuit hoor,’ zo lacht Jan. ‘Ik heb een positieve instelling.’
Jaarstukken
Van de Graft verzorgt voor Intracare een breed scala aan werkzaamheden. Zo neemt zij de loonadministratie, jaarstukken en fiscale aangiften voor haar rekening. Hierbij wordt niet alleen intensief geschakeld met Jan, maar ook met de financieel manager van Intracare. ‘Daarnaast zitten we regelmatig samen voor mijn persoonlijke financiële planning.’ Ook is Intracare controleplichtig. De controlewerkzaamheden organiseert Van de Graft met een externe gespecialiseerde partij. De communicatie en coördinatie loopt grotendeels via Van de Graft. Na afronding worden de jaarrekeningen voorzien van de benodigde controleverklaring.
Indien nodig schakelt Van de Graft met specialisten uit haar netwerk. Ook een recente overname werd door Van de Graft begeleid. ‘Dit leidde tot veel administratieve rompslomp, zeker aangezien het documenten uit alle werelddelen betrof. Van de Graft nam ook hier het voortouw. Niet alleen voor haar eigen werkzaamheden, maar ook hielp zij ons met het notariële en juridische werk via specialisten uit haar netwerk.’